Algemene voorwaarden

Art. 1 Definities

In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:

The Laserhouse: onderdeel van Jamila’s, met hoofdvestiging aan de Wilgenroos 59, 2391EV te Hazerswoude Dorp, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 73849138, met haar nevenvestigingen, zoals kenbaar uit het handelsregister. Hierna nader aangeduid met ‘wij’, ‘ons’ of ‘onze’.

Opdrachtgever: iedere (rechts)persoon, die met onze onderneming een overeenkomst (order/afspraak/behandeling) heeft afgesloten, respectievelijk wenst af te sluiten, diens evt. (wettelijk) vertegenwoordiger, gemachtigde, rechtsverkrijgende en erfgenamen.

Overeenkomst: de overeenkomst tussen ons en de opdrachtgever.

Consument: Een opdrachtgever die een natuurlijk persoon is en niet handelt in de uitoefening van een bedrijf of beroep

Art. 2 Algemeen

Wij houden ons bezig met het verrichten van cosmetische laserbehandelingen ten behoeve van ontharen in opdracht van opdrachtgever en in voorkomend geval met levering van de daarbij behorende zaken/diensten ten behoeve van de behandelingen.

Deze voorwaarden regeren al onze aanbiedingen, contracten en de uitvoering ervan. Afwijkingen moeten duidelijk en schriftelijk met ons worden afgesproken.

Deze voorwaarden zijn ook geldig voor alle overeenkomsten die met ons worden afgesloten, inclusief die waarbij derden betrokken zijn voor de uitvoering.

Het gebruik van de algemene voorwaarden van de opdrachtgever wordt expliciet afgewezen, tenzij er schriftelijk anders is overeengekomen.

Als een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden niet geldig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht.

Art. 3 Aanbiedingen/ offertes

Al onze aanbiedingen, ongeacht de vorm, zijn niet-bindend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De geldigheidsduur van offertes, tenzij anders aangegeven, bedraagt 14 dagen vanaf de offertedatum. Onze aanbiedingen zijn gebaseerd op de nauwkeurigheid en volledigheid van de informatie, specificaties, (elektronische) bestanden en andere gegevens die door of namens de opdrachtgever zijn verstrekt, tenzij anders vermeld in de offerte.

De opdrachtgever dient ons op de hoogte te stellen van feiten en/of omstandigheden die invloed kunnen hebben op zowel ons aanbod als de uitvoering van de overeenkomst, voor zover hij hiervan op de hoogte was of had moeten zijn.

Elk aanbod wordt voorzien van informatie die de rechten en verplichtingen verduidelijkt die aanvaarding van het aanbod met zich meebrengt. Dit omvat specifiek:

  • De prijs inclusief belastingen
  • De eventuele kosten van aflevering
  • De wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn
  • De wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst
  • Alle werkzaamheden die niet genoemd zijn in ons aanbod vallen niet onder de overeenkomst en kunnen prijsverhogend werken.

Art. 4 Overeenkomst

1. Voor het sluiten van de behandelingsovereenkomst wordt de cliënt(e) door ons geïnformeerd over:

  • de gehanteerde intakeprocedure;
  • de (beoogde) resultaten en (mogelijke) gevolgen van de behandeling;
  • de prijs van de behandeling, de mogelijkheden ten aanzien van verzekeringen en tijdstippen en wijze van betaling;
  • het tijdstip(pen) en de plaats van behandeling;
  • de bedenktijd, om tot een weloverwogen besluit te kunnen komen;
  • instructies te volgen voorafgaand aan de behandeling;
  • instructies voor na de behandeling, inclusief de symptomen waarbij de cliënt(e) contact moet opnemen en gegevens over degenen met wie de cliënt(e) contact moet opnemen;
  • onze bereikbaarheid als er complicaties optreden buiten werktijd;
  • deze Algemene Voorwaarden

2. Ons privacybeleid.

Om de behandeling te kunnen starten, is het noodzakelijk dat de deelnemer een medisch intakeformulier invult en ondertekent, waarbij alle gegevens eerlijk en volledig worden verstrekt, inclusief de toestemmingsverklaring.

Op basis van de informatie in het (medisch) intakeformulier behoudt de opdrachtgever zich het recht voor om de behandeling te weigeren, zonder de verplichting om redenen te geven.

Tenzij anders aangegeven in lid 5, wordt de overeenkomst gesloten op het moment waarop de opdrachtgever het toestemmingsformulier ondertekent en daarmee de opdracht officieel verleent.

Wanneer het aanbod elektronisch wordt aanvaard, zullen wij elektronisch de ontvangst van de aanvaarding bevestigen, waardoor de overeenkomst tot stand komt.

Wij behouden ons het recht voor om voorwaarden vast te stellen voor het geval dat communicatie tussen de partijen of rechtshandelingen via e-mail worden uitgevoerd.

Wanneer de overeenkomst elektronisch wordt gesloten, nemen we geschikte technische en organisatorische maatregelen om de elektronische gegevensoverdracht te beveiligen en zorgen we voor een veilige online omgeving.

Binnen de grenzen van de wet hebben wij het recht om informatie te verifiëren over de financiële mogelijkheden van de opdrachtgever om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, evenals andere relevante feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoorde totstandkoming van de overeenkomst.

Art. 5 Prijzen en meerwerk

Tenzij anders vermeld zijn onze prijzen:

vermeld in EURO ();

onderhevig aan prijsfluctuaties ; de actuele prijs op de datum van het sluiten van de overeenkomst is leidend,

BT.W. indien van toepassing, tenzij anders vermeld,

exclusief kosten van verpakkingen, in- en uitlading, vervoer/verzend, administratie en verzekering,

Bij het aangaan van de overeenkomst kunnen de betrokken partijen een vastgestelde prijs overeenkomen.

Als er na het afsluiten van een overeenkomst met een consument, maar vóór de uitvoering ervan, een prijswijziging optreedt binnen een periode van drie maanden, zal deze wijziging geen invloed hebben op de afgesproken prijs.

Na de genoemde periode van drie maanden zullen eventuele prijswijzigingen aan de consument worden doorberekend. In dit geval heeft de consument de optie om akkoord te gaan met de aangepaste prijs of de overeenkomst te annuleren. Een uitzondering hierop geldt wanneer bij het afsluiten van de overeenkomst door ons is vermeld dat de behandeling langer dan drie maanden zal uitblijven.

Art. 6 Betaling, rente en kosten

De betaling van de factuur moet onmiddellijk na de behandeling worden uitgevoerd via pinbetaling, bankoverschrijving of contante betaling.

Ongeacht of een zorgverzekeraar de factuur vergoedt, blijft de opdrachtgever te allen tijde verantwoordelijk voor de volledige en tijdige betaling van de factuur. Het indienen van een vergoedingsclaim bij de zorgverzekeraar is een verantwoordelijkheid van de opdrachtgever zelf. De mate en voorwaarden van vergoeding door de zorgverzekeraar zijn onderhevig aan het eigen risico van de opdrachtgever.

Als de factuur niet volledig wordt betaald na de behandeling, geldt een betalingstermijn van 14 dagen vanaf de datum van de behandeling, met 10% administratiekosten.

Als de betaling niet binnen die termijn is voldaan, bevindt de opdrachtgever zich automatisch in verzuim en is hij vanaf de factuurdatum de wettelijke rente, vermeerderd met de contractuele rente van 2% per (gedeelte van een) maand, verschuldigd over het nog openstaande bedrag. Voor de consument geldt de wettelijke rente. In dit geval maken we ook aanspraak op incassokosten.

De opdrachtgever is verantwoordelijk voor alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die worden gemaakt. De gerechtelijke kosten omvatten ook alle daadwerkelijke kosten van juridische bijstand en procesvoering tijdens een gerechtelijke procedure, die het tarief van onze juridische dienstverlener overschrijden.

De kosten voor buitengerechtelijke incasso worden berekend volgens “het Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten”, zoals vermeld in lid 4 van artikel 6:96 BW.

Voor opdrachtgevers die geen consument zijn, bedragen de incassokosten 15% van het verschuldigde hoofdbedrag, met een minimum van 250,-.

Alle betalingen die door de opdrachtgever worden gedaan, worden in eerste instantie toegewezen aan eventuele rente en incassokosten, en daarna aan de oudste openstaande factuur(en). We behouden het recht om een aanbod tot betaling te weigeren zonder in verzuim te geraken, als de opdrachtgever een andere toerekeningsvolgorde voorstelt. We kunnen een volledige aflossing van het hoofdbedrag weigeren als daarin niet ook de verschuldigde rente en lopende kosten zijn opgenomen.

Art. 7 Uitvoering werkzaamheden

Behoudens de levering van specifieke producten of bestanden, wordt de overeenkomst tussen ons en de opdrachtgever beschouwd als een overeenkomst van opdracht, waarop de regelingen van artikel 7:400 BW en verder van toepassing zijn, tenzij hieronder uitdrukkelijk anders is aangegeven. De rechten die voortvloeien uit de overeenkomst en aan de opdrachtgever zijn toegekend, zijn strikt persoonlijk en kunnen niet aan derden worden overgedragen door de opdrachtgever.

We zullen ons uiterste best doen om de dienstverlening met zorg uit te voeren, conform de schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures tussen ons en de opdrachtgever, en in overeenstemming met de verantwoordelijkheid zoals die voortvloeit uit de professionele standaard en beroepsrichtlijnen die voor ons gelden.

Onze diensten worden allemaal geleverd op basis van een toewijding tot inspanning, tenzij we in de schriftelijke overeenkomst uitdrukkelijk een specifiek resultaat hebben beloofd en dit resultaat tevens duidelijk is beschreven met voldoende precisie.

We behouden ons het recht voor om onredelijke verzoeken of instructies van de opdrachtgever niet op te volgen. Indien nodig kunnen we weigeren om een behandeling uit te voeren.

De opdrachtgever is verplicht om ons tijdig van alle benodigde informatie en documenten te voorzien die noodzakelijk zijn voor een correcte uitvoering van de overeenkomst. Indien de benodigde gegevens niet tijdig aan ons zijn verstrekt, behouden wij het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of eventuele extra kosten als gevolg van vertraging volgens de gangbare tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

Ook indien de overeenkomst door de opdrachtgever is aangegaan met het oog op uitvoering door een specifieke persoon, behouden wij het recht om, na overleg met de opdrachtgever, deze persoon te vervangen door een of meer andere personen met vergelijkbare kwalificaties.

Wij hebben de bevoegdheid om, indien nodig of gewenst voor een correcte uitvoering van de opdracht, derden in te schakelen bij de uitvoering van de overeenkomst. De kosten hiervan zullen aan de opdrachtgever worden doorberekend.

Tenzij expliciet anders is overeengekomen, vinden de programma’s plaats op onze locatie. In het geval dat wij of door ons ingeschakelde derden werkzaamheden uitvoeren op de locatie van de opdrachtgever of een door de opdrachtgever aangewezen locatie, is de opdrachtgever verantwoordelijk voor kosteloze voorziening van de door deze medewerkers redelijkerwijs benodigde faciliteiten.

Alle door ons genoemde of overeengekomen termijnen en data zijn naar beste weten vastgesteld op basis van de informatie die bij het aangaan van de overeenkomst beschikbaar was. Tussentijdse data die door ons worden vermeld, gelden als streefdata, zijn niet bindend en hebben slechts een indicatief karakter. We doen redelijke inspanningen om uiterste termijnen en data zoveel mogelijk te respecteren. In het geval van dreigende overschrijding van enige termijn, zullen wij in overleg treden met de opdrachtgever om de mogelijke gevolgen van de overschrijding voor verdere planning te bespreken.

Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, behouden wij het recht om de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren op te schorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de voorgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

In zo’n geval ligt de bewijslast dat de dienstverlening en de resultaten daarvan niet overeenkomen met wat schriftelijk is overeengekomen of met wat redelijkerwijs van een zorgvuldig handelende en bekwaam behandelaar mag worden verwacht, volledig bij de opdrachtgever. Dit laat ons onverlet om ons recht uit te oefenen om met alle mogelijke middelen tegenbewijs te leveren.

Art. 8 Annulering, wijziging, opschorting en ontbinding

Indien de opdrachtgever verhinderd is voor een afspraak, dient hij/zij dit uiterlijk vierentwintig (24) uur van tevoren bij ons af te zeggen.

Indien een afspraak binnen 24 uur voor aanvang van de geplande afspraak wordt afgezegd, behouden wij het recht om eenmalig een bedrag van vijfenveertig euro (45,-) of – naar onze keuze – het volledige of gedeeltelijke tarief van de behandeling in rekening te brengen.

Afspraken kunnen uitsluitend telefonisch of per e-mail worden geannuleerd. De annulering wordt door ons geregistreerd op het moment dat deze door de opdrachtgever wordt medegedeeld of het e-mailbericht van de opdrachtgever door ons wordt ontvangen.

Als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen voor een behoorlijke uitvoering, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan dit van invloed zijn op het tijdstip van voltooiing van de uitvoering. Wij zullen de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

Indien de overeenkomst van opdracht tussentijds conform het contract wordt opgezegd door de opdrachtgever, is deze verplicht om de facturen voor de tot dan toe verrichte werkzaamheden en/of deelleveringen te betalen.

Wij behouden het recht om de nakoming van verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden indien:

1. De opdrachtgever zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt.

2. Na het sluiten van de overeenkomst komen ons omstandigheden ter kennis die redelijke grond geven om te vrezen dat de opdrachtgever zijn verplichtingen niet zal nakomen, of indien er gegronde reden is om te vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet naar behoren zal nakomen.

3. In geval de opdrachtgever:

   – in staat van faillissement wordt verklaard, onder bewind wordt gesteld, de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) op hem van toepassing wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surséance van betaling of faillietverklaring indient, dan wel beslag op het geheel of een gedeelte van zijn eigendommen wordt gelegd,

   – komt te overlijden of onder curatele wordt gesteld, hebben wij het recht om louter door het plaatsvinden van een dergelijke omstandigheid, hetzij de overeenkomst te ontbinden, hetzij elk bedrag dat de opdrachtgever verschuldigd is op grond van de overeengekomen prestaties, terstond en zonder enige waarschuwing of ingebrekestelling in zijn geheel op te eisen. Dit doet geen afbreuk aan ons recht op vergoeding van gederfde winst, kosten, schaden en rente.

4. Daarnaast hebben wij de bevoegdheid om de overeenkomst te (laten) ontbinden als zich omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is geworden, of dat het, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, niet langer kan worden verwacht. Ook in het geval van andere omstandigheden die van dien aard zijn dat het redelijkerwijs niet van ons mag worden verwacht om de overeenkomst ongewijzigd in stand te houden, zijn wij gerechtigd tot ontbinding.

5. Bij ontbinding worden onze vorderingen op de opdrachtgever direct opeisbaar. Indien wij de nakoming van verplichtingen opschorten, behouden wij het recht op aanspraken die voortvloeien uit de wet en de overeenkomst.

Wij behouden steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Art. 9 Intellectuele eigendom

De website thelaserhouse.nl en laserhouse.nl, evenals de bijbehorende sociale mediakanalen van The Laserhouse en de inhoud daarvan, zijn beschermd door het auteursrecht, beeldmerkenrecht en andere intellectuele eigendomsrechten. Niets van deze website of de inhoud daarvan mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, hetzij mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder onze voorafgaande toestemming.

Onverminderd het overige bepaalde in deze algemene voorwaarden behouden wij ons de rechten en bevoegdheden voor die ons toekomen op grond van de Auteurswet en andere rechten van intellectuele eigendom.

Alle door ons ten behoeve van de deelnemer verstrekte stukken, zoals rapporten en adviezen, zijn uitsluitend voor gebruik door de opdrachtgever. Zonder onze voorafgaande toestemming mogen deze stukken niet openbaar worden gemaakt door de opdrachtgever of aan derden worden bekendgemaakt, tenzij de aard van de verstrekte stukken anders voorschrijft.

Opdrachtgever verleent ons bij voorbaat toestemming voor het maken van foto’s en beeldmateriaal tijdens of rond de behandelingen, waarop de deelnemer zichtbaar is. Deze toestemming geldt uitsluitend ten behoeve van de behandeling en als vergelijkingsmateriaal, en niet voor promotiemateriaal en openbaarmaking, tenzij opdrachtgever daarvoor uitdrukkelijk schriftelijk toestemming heeft verleend.

Art. 10 Aansprakelijkheid

Behandeling geschiedt op eigen risico van de opdrachtgever.

Indien een opdrachtgever gezondheidsklachten heeft of twijfelt aan zijn/haar geschiktheid voor de behandeling, dient hij/zij dit aan te geven op het medisch intakeformulier en aan ons te melden. Tenzij anders aangegeven op het medisch intakeformulier, garandeert de opdrachtgever dat hij/zij in goede lichamelijke en geestelijke conditie verkeert en niet op de hoogte is van redenen waarom hij/zij niet in staat zou zijn om de behandeling te ondergaan. De deelnemer dient ons tijdig op de hoogte te stellen van feiten en omstandigheden die relevant zijn voor de behandeling, zoals pijn, vermoeidheid, en andere fysieke verslechteringen tijdens of na de behandeling.

Onverminderd opzet en bewuste roekeloosheid van ons, dragen wij geen aansprakelijkheid voor schade die de opdrachtgever lijdt in het kader van de uitvoering van de overeenkomst. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het niet behalen van beoogde resultaten of doordat adviezen en instructies al dan niet onjuist zijn opgevolgd. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade door onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door de opdrachtgever. Gevolgschade komt niet voor vergoeding in aanmerking.

Indien wij ondanks het voorgaande aansprakelijk zijn, is uitsluitend directe schade vergoedbaar. Onder directe schade vallen kosten voor vaststelling van de schadeoorzaak, herstelkosten van gebrekkige prestaties, en kosten ter voorkoming of beperking van verdere schade. De verstrekte informatie op de websites thelaserhouse.nl en laserhouse.nl is voor algemene informatiedoeleinden; wij staan niet garant voor volledigheid, actualiteit, en accuraatheid.

Wij zijn niet verantwoordelijk voor gelinkte websites van derden. De aansprakelijkheid is beperkt tot maximaal drie keer de factuurwaarde van de overeenkomst, tenzij opzet of bewuste roekeloosheid van ons. De deelnemer vrijwaart ons van aanspraken van derden, behalve bij opzet of bewuste roekeloosheid.

Vorderingen verjaren na één jaar, tenzij anders bepaald.

Art. 11 Overmacht

Overmacht wordt gedefinieerd als elke onafhankelijke en onvoorzienbare omstandigheid die nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs onmogelijk maakt, waarbij ook werkstakingen in ons bedrijf worden begrepen. De partij die meent in overmacht te (komen te) verkeren, dient de andere partij direct op de hoogte te stellen.

Als de overmacht naar ons oordeel van tijdelijke aard is, hebben wij het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de omstandigheid die de overmacht veroorzaakt zich niet meer voordoet. Indien de overmachtssituatie naar ons oordeel van blijvende aard is, kunnen partijen een regeling treffen over de ontbinding van de overeenkomst en de gevolgen daarvan. In dat geval hebben partijen geen recht op vergoeding van geleden of te lijden schade, tenzij anders overeengekomen.

Wij hebben het recht ons op overmacht te beroepen, zelfs als de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat wij onze verbintenis hadden moeten nakomen. In geval van overmacht zijn wij gerechtigd betaling te vorderen voor hetgeen al is gepresteerd volgens de overeenkomst. In dat geval wordt naar verhouding afgerekend, zonder verdere verplichtingen tussen partijen.

Art. 12 Klachten

Bij ontevredenheid of een klacht van de opdrachtgever over een behandeling, is het vereist dat de opdrachtgever dit direct na de behandeling meldt, maar in ieder geval binnen de betalingstermijn van 14 dagen. Zowel de behandelaar als de opdrachtgever zullen zich vervolgens inspannen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Indien een oplossing niet haalbaar blijkt, kan de opdrachtgever, indien behandeld door een huidtherapeut, zich richten tot de interne klachtencommissie van de NVH, bekend als de Patiënten Advies Commissie (“PAC”). Deze commissie zal in eerste instantie bemiddelen tussen de behandelaar en de cliënt.

Mocht de bemiddeling door de PAC niet tot een bevredigende oplossing leiden, heeft de opdrachtgever de mogelijkheid om zich te wenden tot de Landelijke Klachtencommissie Paramedici Eerstelijns.

Let op dat de betalingsverplichting van de factuur met betrekking tot de behandeling niet wordt opgeschort door een klacht, tenzij de behandelaar akkoord gaat met de opschorting van de betalingsverplichting.

Na het verstrijken van de eerder genoemde termijnen wordt aangenomen dat de opdrachtgever de behandeling en de bijbehorende factuur heeft goedgekeurd, en zullen klachten niet meer in behandeling worden genomen.

In het geval dat een klacht door ons als gegrond wordt bevonden, zijn wij uitsluitend verplicht om alsnog de overeengekomen prestatie te leveren.

Rechtsvorderingen met betrekking tot klachten moeten binnen één jaar na de klacht worden ingediend, anders vervallen deze.

Art. 13 Geheimhouding en privacy

Beide partijen zijn gebonden aan geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij verkrijgen tijdens hun overeenkomst, hetzij van elkaar of uit andere bronnen. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, mag deze enkel gebruiken voor het specifieke doel waarvoor deze is verstrekt. Informatie wordt beschouwd als vertrouwelijk wanneer deze expliciet door een van de partijen wordt gedeeld of wanneer dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

Indien wij, op basis van een wettelijke bepaling of gerechtelijke uitspraak, verplicht zijn om vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken zoals aangewezen door de wet of de bevoegde rechter, zijn wij niet aansprakelijk voor schadevergoeding of schadeloosstelling. De opdrachtgever heeft in dat geval niet het recht om de overeenkomst te ontbinden op basis van enige hieruit voortvloeiende schade.

De opdrachtgever vrijwaart ons van aansprakelijkheid met betrekking tot de registratie van persoonsgegevens, tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan ons toerekenbaar zijn.

Art. 14 Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Het Nederlands recht is exclusief van toepassing op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan. Het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Eventuele andere internationale regelingen die op de overeenkomst van toepassing zouden kunnen zijn, worden eveneens uitgesloten voor zover de desbetreffende regeling uitsluiting toestaat.

Geschillen, inclusief die welke slechts door één partij als zodanig worden beschouwd, voortvloeiend uit of verband houdend met de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, of de betreffende voorwaarden zelf en hun interpretatie of uitvoering, zowel van feitelijke als juridische aard, zullen worden beslecht door de bevoegde burgerlijke rechter binnen wiens ambtsgebied onze vestigingsplaats is gelegen, behoudens andersluidende dwingende wettelijke bepalingen.

Partijen verplichten zich om eerst alles in het werk te stellen om een geschil in onderling overleg te beslechten, voordat zij een beroep doen op de rechter. In geval van een klacht over een behandeling dient de klachtenprocedure te worden doorlopen alvorens een beroep op de rechter te doen.

In alle andere gevallen dan die waarin een geschil betrekking heeft op een klacht over een behandeling, behouden wij het recht om het geschil door middel van arbitrage te laten beslechten. In dat geval zullen wij de opdrachtgever schriftelijk op de hoogte stellen. Het honorarium van de arbiters komt voor rekening van partijen, zoals bepaald door de arbiters.

Art. 15 Wijziging en uitleg van de voorwaarden

Bij het interpreteren van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden prevaleert altijd de tekst ervan. De laatst gepubliceerde versie, of de versie die van kracht was op het moment van het aangaan van de overeenkomst, is te allen tijde van toepassing.

Wij behouden het recht om wijzigingen aan te brengen in deze voorwaarden en zijn daartoe bevoegd. Eventuele aanpassingen zullen van kracht worden na publicatie van de herziene voorwaarden.